Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - test obiektywu

18 lipca 2025

4. Rozdzielczość obrazu

Testy optyki systemu L-mount/SL-mount prowadzimy w oparciu o pliki RAW z aparatu Panasonic Lumix S1R II. Wywołujemy je neutralnym oprogramowaniem, takim jak dcraw, przez co nie są one poddawane żadnym dodatkowym procesom (np. wyostrzanie, kompresja czy korekta niektórych wad optycznych). Wynikowe pliki mają rozdzielczość 8152x5428 pix (44.24 Mpix). Gęstość liniowa pikseli jest tutaj o niespełna 2.3% większa niż u Sony A7R IIIa i o niecałe 1.5% niższa niż u Nikona Z7. Wszystkie te różnice są porównywalne z naszymi błędami pomiarowymi, co powoduje, że rezultaty uzyskiwane na wszystkich trzech głównych platformach testowych systemów pełnoklatkowych będzie można bezpośrednio do siebie odnosić.

Możemy jeszcze nadmienić, że za poziom przyzwoitości będziemy tutaj uznawać wyniki trzymające się okolic 40-42 lpmm, najlepsze obiektywy systemowe powinny uzyskiwać rezultaty sięgające około 80 lpmm, natomiast rekordziści mogą docierać do okolic 85 lpmm lub nawet lekko przekraczać tę wartość. Oczywiście, wraz z rosnącą liczbą testów obiektywów tego systemu, szacunki te będziemy jeszcze uściślać.

Zobaczmy więc jak na tym tle prezentują się osiągi obiektywu Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4. Rezultaty, jakie uzyskał on w centrum kadru, na brzegu matrycy APS-C oraz na brzegu pełnej klatki, są zaprezentowane na poniższym wykresie.

----- R E K L A M A -----

Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu


Zdecydowanie trudno omawia się wyniki pierwszego obiektywu przetestowanego w danym systemie, bo nie ma tu jeszcze żadnych punktów odniesienia. Choć gwoli ścisłości muszę nadmienić, że tak naprawdę to Wy, jako Czytelnicy, nie macie takiego punktu odniesienia. Ja jestem w o tyle lepszej sytuacji, że już mam. Nigdy bowiem nie decyduję się na publikację pierwszego testu obiektywu w danym systemie, gdy nie znam wyników większej liczby pomiarów uzyskanych dla innych instrumentów z tym mocowaniem. Jestem więc w tej szczęśliwej sytuacji, że mam już opracowanie wyniki rozdzielczości aż siedmiu jasnych "stałek" systemu L-mount i wiem, że maksymalny wynik Lumixa S Pro 1.4/50 wynoszący 85.4 +\- 0.6 lpmm jest, jak na razie, absolutnie rekordowy.

Trudno się temu dziwić, bo to przecież jedna z największych i najcięższych systemowych "stałek", w przypadku której producent nie narzucał sobie kompromisów dotyczących wagi i gabarytów. Jeśli miałbym wskazać jeden obiektyw z mocowaniem L-mount, który byłby w stanie zagrozić rekordowi Panasonica 1.4/50, to mój wybór padłby na Leikę Summilux-SL 50 mm f/1.4 ASPH., która jest tylko nieznacznie mniejsza od testowanego tutaj Lumiksa, a jednocześnie ma od niego większą wagę. Niestety tego modelu Leiki nie miałem jeszcze okazji testować.

O tym, jak wysoki jest poziom rzędu 85 lpmm możemy przekonać się przypominając sobie naszą historię testów obiektywów systemów Sony FE i Nikon Z. W pierwszym przypadku bardzo długo rekordziści osiągali wyniki sięgające bliskich okolic 80 lpmm. Całymi latami najwyższe wyniki należały do takich modeli jak: Voigtlander Apo Lanthar 50 mm f/2 (81.0 lpmm) czy Sigma C 65 mm f/2 DG DN (82.7 lpmm). Dojście do okolic 85 lpmm to kwestia dosłownie ostatnich 1-2 lat i uczyniły to tak wybitne instrumenty jak Sigma A 28-45 mm f/1.8 DG DN (84.5 lpmm) oraz Sony FE 85 mm f/1.4 GM II (85.8 lpmm). Natomiast na absolutnie rekordowy poziom około 90 lpmm wspięły się, jak dotychczas, tylko dwa obiektywy, czyli Meike 85 mm f/1.4 FF STM oraz Sony FE 50 mm f/1.4 GM.

W przypadku systemu Nikon Z, choć tam mamy właśnie najwyższą gęstość pikseli, tak wysokich wyników było trochę mniej. Przez bardzo długi czas rekord dzierżył tutaj Nikkor Z 50 mm f/1.8 S (83.7 lpmm). W podobnej okolicy "zakręcił" się tańszy, ale jaśniejszy Nikkor Z 50 mm f/1.4 (82.0 lpmm) oraz Nikkory Z 35 mm f/1.8 S (82.2 lpmm) i Z 85 mm f/1.8 S (82.9 lpmm). Całkiem niedawno pogodził je potężny Nikkor Z 135 mm f/1.8 S Plena (93.5 lpmm), który jako pierwszy pokazał prawdziwy potencjał najbardziej upakowanego detektora w naszych testach.

Skoro już jesteśmy przy systemowych porównaniach, zestawmy na jednym wykresie osiągi Lumiksa S 1.4/50 ze wspomnianym przed chwilą rekordzistą systemu Sony FE czyli modelem FE 50 mm f/1.4 GM. Do kompletu możemy tutaj dołożyć wyniki potężnego Nikkora Z 50 mm f/1.2 S, który pod względem wagi i gabarytów śmiało może stawać w szranki z testowanym tutaj Lumiksem.

Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu


Tutaj jeszcze raz widać, jak genialny obiektyw zrobiło Sony, bo w szerokich okolicach maksymalnego otworu względnego wypada on zauważalnie lepiej niż znacznie większe i cięższe modele konkurencji. Dopiero na przysłonie f/4 Sony zostaje doścignięte przez Panasonika. Z drugiej strony, o bardzo dobrych osiągach Lumiksa świadczy to, że potrafi on jak równy z równym walczyć z jaśniejszym Nikkorem, a od przysłony f/2.8 nawet wypadać od niego odrobinę lepiej.

Warto jeszcze napisać kilka słów o zachowaniu Panasonica S Pro 1.4/50 na brzegu kadru. Brzeg matrycy APS-C prezentuje się naprawdę bardzo dobrze. Już na maksymalnym otworze względnym mamy do czynienia z wysoką wartością ponad 47 lpmm. Co więcej, wyniki wyraźnie poprawiają się w raz z przymykaniem przysłony, przez co na f/4.0 docieramy do świetnego poziomu ponad 74 lpmm.

W przypadku brzegu pełnej klatki też nie mamy powodów do narzekań. Nawet na maksymalnym otworze względnym notujemy wynik 42 lpmm, czyli uzyskujemy tam obraz w pełni użyteczny. Na f/2.0 MTF-y wzrastają do ponad 46 lpmm, na f/2.8 do prawie 59 lpmm, natomiast w zakresie przysłon od f/4.0 do f/8.0 przekraczają bardzo dobrą wartość 60 lpmm.

Podsumowując, Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 nie pokazał w naszym teście rozdzielczości ani jednego słabego punktu, a jednocześnie, po przymknięciu przysłony, osiągnął takie rezultaty, które mogą na bardzo długo utrzymać go na liście naszych rekordzistów.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Panasonic S1R II, JPEG, 50 mm, f/1.4
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu
Panasonic S1R II, JPEG, 50 mm, f/4.0
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----

35/2 XC ZA 1 ZŁ DO FUJIFILM X-T50
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.